Het verkeer is één van de belangrijkste bronnen van luchtverontreiniging, vooral in stedelijke gebieden. Met het Franse ecovignet of de Crit’air kan de Franse overheid maatregelen invoeren om het gebruik van minder vervuilende voertuigen te bevorderen en het gebruik van vervuilende wagens te beperken. Daardoor verbetert de luchtkwaliteit en dat heeft natuurlijk goede gevolgen voor de gezondheid van de lokale bevolking. Het Crit’air-systeem, voluit het ‘Air Quality Certificate’-systeem, steunt op zes milieustickers en twee verschillende milieuzones. Op deze pagina verkennen we de milieuzone in en rond de Franse hoofdstad Parijs. Op 1 juni 2021 wijzigde het Crit’air-systeem daar. Parijs werd toen een zogenaamde lage-emissie-zone. Voertuigen die in de 79 gemeenten van ‘Grand Paris’ rijden of parkeren, moeten nu het correcte ‘eco vignette Paris’ op hun voorruit gekleefd hebben. Voertuigen met een donkerrood (categorie 4) of grijs vignet (categorie 5) zijn in Grand-Parijs op weekdagen tussen 8 uur ’s morgens en 20 uur ’s avonds verboden. Ze mogen er noch rijden, noch parkeren. Die regel geldt trouwens voor alle milieuzones. Vaak vergeet men dat parkeren ook verboden is. In Grand Paris gaat het vooral om dieselwagens met een bouwjaar voor 2006 die verboden zijn. Een vignet kopen is sowieso de boodschap, want de politie controleert in het hele gebied!
De milieuzone Grand Paris, oftewel Groot-Parijs, telt 79 gemeenten die binnen de perimeter van de ‘Boulevard Périphérique’ liggen. Dat zouden wij de ‘Ring rond Parijs’ noemen, alhoewel het een veel grotere regio betreft dan de kleine gebieden binnen bijvoorbeeld de ring van Antwerpen of die van Brussel. Elke auto die de zone Grand Paris in rijdt, is verplicht om een correct ecovignet op de voorruit gekleefd te hebben. Dat geldt zowel voor inwoners van de Franse hoofdstad en andere burgers van Frankrijk als voor buitenlanders en dus ook toeristen. Elke auto moet in de lage emissie zone Parijs een ecovignet of Crit’air hebben. Dit milieuvignet wordt uitgegeven in de vorm van een sticker om op je voorruit te plakken. De boete voor het niet hebben van deze klever bedraagt 68 euro voor personenwagens en lichte voertuigen. Voor vrachtwagens is dat zelfs 135 euro. Als je niet binnen 45 dagen betaalt, komt er trouwens nog een flinke som geld bij. Op de verkeersborden kan je zien wanneer je de milieuzone van Parijs binnen rijdt en welke kleur of categorie Crit’Air bestickerde voertuigen de zone in mogen: van categorie 0 (groen vignet) tot categorie 5 (grijs vignet). Controle door verkeersambtenaren en agenten gebeurt nu in Parijs vooral met verkeercontroles en parkeercontroles. Maar héél binnenkort komen er ook videocamera’s en radars in actie!
De milieuzone Grand Paris, oftewel Groot-Parijs, telt 79 gemeenten die binnen de perimeter van de ‘Boulevard Périphérique’ liggen. Dat zouden wij de ‘Ring rond Parijs’ noemen, alhoewel het een veel grotere regio betreft dan de kleine gebieden binnen bijvoorbeeld de ring van Antwerpen of die van Brussel.
Elke auto die de zone Grand Paris in rijdt, is verplicht om een correct ecovignet op de voorruit gekleefd te hebben. Dat geldt zowel voor inwoners van de Franse hoofdstad en andere burgers van Frankrijk als voor buitenlanders en dus ook toeristen. Elke auto moet in de lage emissie zone Parijs een ecovignet of Crit’air hebben. Dit milieuvignet wordt uitgegeven in de vorm van een sticker om op je voorruit te plakken.
De boete voor het niet hebben van deze klever bedraagt 68 euro voor personenwagens en lichte voertuigen. Voor vrachtwagens is dat zelfs 135 euro. Als je niet binnen 45 dagen betaalt, komt er trouwens nog een flinke som geld bij. Op de verkeersborden kan je zien wanneer je de milieuzone van Parijs binnen rijdt en welke kleur of categorie Crit’Air bestickerde voertuigen de zone in mogen: van categorie 0 (groen vignet) tot categorie 5 (grijs vignet).
Controle door verkeersambtenaren en agenten gebeurt nu in Parijs vooral met verkeercontroles en parkeercontroles. Maar héél binnenkort komen er ook videocamera’s en radars in actie!
Naast de permanente ZCR-zone kan er in Parijs ook een tijdelijke ZPA-zone gelden. De ZPA wordt er actief als er sprake is van zeer ernstige luchtverontreiniging in en rond de hoofdstad, dus in Grand-Paris. Als dit gebeurt, gaat er een smogalarm af. Dan moet je voertuig ook buiten de permanente zone voldoen aan de dan ingevoerde criteria. De ZPA geldt dan immers voor de périphérique, de snelwegen én zelfs de buitenwijken. Zo kan het gebeuren dat je ook met een oranje sticker Parijs niet meer binnen mag. De tijdelijke maatregelen gaan immers altijd boven de permanente. Ga je met je auto of een ander rijdend gemotoriseerd voertuig naar Parijs of omgeving op reis? Voorzie je voertuig dan van de correcte sticker. Wanneer je voertuig op de kritische grens zit, is het trouwens ook aangeraden om het radionieuws te volgen. Zo kan je immers gemakkelijk voorkomen dat je een boete krijgt. Ben je op doorreis en mag je door het smogalarm de ring rond Parijs niet gebruiken? Dan is de A86 een alternatieve route. Het gebied van de ZCR Parijs omvat immers het grote stadsgebied van Parijs. Hierdoor zijn de maatregelen in de twee parken ‘Bois en Boulogne’ in het westen en de ‘Bois de Vincennes’ in het zuidoosten van Parijs en alle wegen die niet binnen de ‘ring’ liggen niet in werking! In het kort: de ZCR Parijs ligt dus in de ZPA Grand-Paris en bij ernstige luchtvervuiling kunnen er rijverboden voor bepaalde vignetkleuren gelden.
Milieusticker bestellen